onsdag 5 oktober 2011

torsdagen den 22:a september

Ca 06.00 hör jag en gullig barnröst utanför gästrummet där jag sover. Tänker att det där måste vara Lily. Åh vad söt hon låter tänker jag och somnar sedan om.
Vaknar upp några timmar senare och äter frukost med Niki, familjens nuvarande au pair från Sydafrika. Kollar ut genom fönstrena, ser lite av en sjö en bit nedanför. Och där är poolen som jag såg på bilderna. Då var det inte nån bluff. Efter frukosten tar vi den lilla röda toyotan (som så småningom kommer blir min) och åker till Velden, som är en liten mysig stadsaktig sak en bit bort. Väldigt turistigt och med massa hotell och sånt. Niki visar mig runt lite och sedan handlar vi lite mat, mitt första besök på Billa. Sedan åker vi in till Klagenfurt och nu får jag se den kurviga vägen till stan i dagsljus. Jag sitter som ett barn och gapar. Vägen följer Wörther See, där segelbåtar och större turistbåtar simmar, på andra sidan är massa hus utspridda över bergen och jag skymtar ett kritvitt kyrktorn högt uppe på en bergstopp. Jag gillar det jag ser.
Efter en snabbvisit i Klagenfurt åker vi hem och jag får träffa familjen för första gången. Aningens pirrig. Men föräldrarna visar sig vara väldigt lättsamma så jag hinner aldrig bli helnipprig. Och barnen är jättesöta! En liten två-årig tös och en grabb på sju år. Dom är lite avvaktande i början, inte så konstigt eftersom jag är en främmande mänska som helt plötsligt bor i deras hus och ska ta hand om dem. Och helst ska de tycka om mig också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar